نفس مامان ،آبتین عزیزتر از جاننفس مامان ،آبتین عزیزتر از جان، تا این لحظه: 12 سال و 8 ماه و 18 روز سن داره

آبتین گل پسر مامان

دفتر خاطرات کودکی آبتین جان

دانستنی ها

1391/1/14 15:15
نویسنده : مامان آبتین
638 بازدید
اشتراک گذاری

بازی‌های رایانه‌ای عملکرد ‌شناختی را تقویت نمی‌کندپژوهشگرانی که ادعا می‌کنند بازیهای کامپیوتری

باعث تقویت عملکرد‌شناختی می‌شوند از روشهای علمی استفاده نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری سینانیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، در دهه گذشته، چندین کار پژوهشی و

گزارش‌های رسانه‌ای اعلام کرده بودند که بازی‌های ویدیویی اکشن که بر چالش‌های فیزیکی از جمله

هماهنگی چشمان و دستان و زمان واکنش تاکید دارد مانند نشان افتخار (مدال اف آنر) و یا تورنمنت غیر

واقعی، گستره‌ای از توانایی‌های ادراکی و‌شناختی را بهبود می‌دهد. با این حال، وال‌تر بوت، یک استادیار

بخش روان‌شناسی دانشگاه ایالتی فلوریدا آن ادعا‌ها را مورد ارزیابی انتقادی دوباره قرار داده است که

گزارش آن این هفته در مجله علمی مرزهای روان‌شناسی به چاپ رسید است.

                             

 
بوت و همکارانش چیزی را ارایه می‌دهد که از دیدگاه او استدلال قانع کننده‌ای در نشان دادن این مطلب

است که بسیاری از پژوهش‌های انجام شده در ده سال گذشته که سودمندی بازی‌های ویدیویی را ثابت

کرده از پایه اشتباه بوده است.

بوت توضیح می‌دهد که علیرغم همه جار و جنجال‌ها، در واقع مستندهای محکم اندکی وجود دارد که این

بازی‌ها شناخت را تقویت می‌کند.

آن‌ها استدلال می‌کنند که بسیاری از پژوهش‌های تاثیرگذار که از برتری مهارت‌های بازی‌های اکشنی

ویدیویی پشتیبانی می‌نماید دچار گستره‌ای از کاستی‌های در روش مطالعه‌شان هستند. شماری از این

پژوهش‌ها مهارت‌های‌شناختی کسانی که ویدیو گیم بازی می‌کنند را با کسانی که بازی نمی‌کنند

مقایسه کرده و نتیجه گرفته‌اند که بازیکن‌ها برتری دارند. اما، بوت و همکارانش یاداوری می‌کنند که فقط

به این دلیل که کسی اغلب بازی می‌کند لزوما به این معنا نیست که بازی سبب تقویت توانایی‌های

ادراکی و‌شناختی او شده باشد، ممکن است کسانی که در این قابلیت‌ها برتری دارند به این بازی‌ها

کشیده می‌شوند.

پژوهشگران بسیاری وقت‌ها اطلاعیه‌هایی را در پردیس‌های دانشگاهی نصب می‌کنند که هدف آن برای

به کارگیری بازیکنان ماهر است تا تفاوت‌های‌شناختی میان بازیکنان ماهر و تازه کار را بررسی نمایند. بوت

توضیح می‌دهد که آن جمله بندی به تنهایی به شرکت کنندگان می‌فهماند که پژوهشگران از آن‌ها انتظار

دارند چگونه در این آزمون‌های چالشی رایانه‌ای، شبه-بازی‌شناختی عمل کنند.

این مطالعه نتیجه گیری می‌کند که پژوهشگرانی که ادعا دارند بازی‌های کامپیوتری توانایی‌های‌شناختی

را بهبود می‌بخشند، از روشهای علمی برای اثبات نظر خود استفاده نکرده‌اند، لذا نتایج تحقیقاتشان کاملا

غرض ورزانه است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامام بردیا
15 فروردین 91 9:51
سلااااااااام سال نو مبارک