نفس مامان ،آبتین عزیزتر از جاننفس مامان ،آبتین عزیزتر از جان، تا این لحظه: 12 سال و 8 ماه و 16 روز سن داره

آبتین گل پسر مامان

دفتر خاطرات کودکی آبتین جان

ترفند

1391/1/14 13:48
نویسنده : مامان آبتین
637 بازدید
اشتراک گذاری

              ترفندهایی برای خواباندن نوزاد

شبهای بی شمار بیخوابی را بیشتر والدین در ابتدای تولد فرزندانشان و گاه تا چندین ماه پس از آن تجربه میکنند. اکثر نوزدان تا مدتها پس از تولد، در واقع تا زمانیکه ریتم خوابشان مرتب شود، بسیار بد میخوابند. اما روشهایی تجربه شده برای آرام کردن نوزادانی که بی تابی یا بدخوابی میکنند وجود دارد .

 


 

آرامش ناشی از بوی مادر : طبق تحقیقاتی که محققان فرانسوی انجام داده اند، تمام نوزادان از دو روز پس از تولد بوی مادر خود را می شناسند، به همین دلیل وقتی در آغوش مادرشان هستند آرام میشوند و یا کنار مادرشان بهتر میخوابند. برای اینکه نوزاد در حین خواب احساس نزدیکی به مادر و آرامش و احساس ایمنی ناشی از آن را داشته باشد بهتر است که یک بلوز و یا تی شرتی که را که به تن داشته اید و بوی بدنتان را به خود گرفته است نزدیک بینی نوزادتان بگذارید. مراقب باشید که لباس روی صورتش قرار نگیرد و موجب خفگی اش نشود.

ترفند چشم سوم : گاه نوزادان به دلیل خستگی و یا کلافگی نمیتوانند بخوابند و بی تابی میکنند. در این حالت با نوک انگشت از میان پیشانی تا روی بینی ، هر بار از بالا به پایین، به آرامی بارها و بارها نوازش کنید. سپس با نوک انگشت ضربۀ آرامی به فاصلۀ بین دو ابرو که اصطلاحا چشم سوم نیز گفته میشود بزنید. خواهید دید که نوزادتان به آرامی میخوابد. این روش معمولا تا 6-8 هفته پس از تولد به خوبی جواب میدهد. البته مادرانی هم هستند که اظهار میکنند که حتی تا 6 ماه پس از تولد فرزندشان را با این روش خوابانده اند.

آواز و لالایی: گاه پیش می آید که نوزادتان سیر است، پوشکش تمیز است و درد هم ندارد، اما همچنان جیغ میکشد و گریه میکند. در این حالت او را در آغوش گرفته، نوازش کنید و همزمان کنار گوش او به آرامی آواز و یا لالایی زمزمه کنید. خواهید دید که مدتی نمیگذرد که فرزندتان آرام میشود و به شما گوش می سپارد.

صدای قلب: از زمانیکه گوشهای جنین قادر به شنیدن میشوند، صدای ضربان قلب مادر اصلیترین صدایی است که او همواره میشود. یکی دیگر از راههای آرام کردن نوزاد این است که مادر یا پدر سر او را سمت چپ سینۀ خود قرار دهند تا او بتواند صدای قلبشان را بشنود. اگر صورت او را روی پوست بدنتان بگذارید تاثیرشان خیلی بیشتر خواهد بود. ریتم ضربان قلب ریتمی است که حتی برای بزرگسالان نیز آرامش بخش است.

http://download.novintabligh.com

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)